Östersunds dubbeltrav

Så var helgen över och ett par dagar passerat men känner mig fortfarande helt knäckt. Svårt att sova i stugan med stenhård säng och jag, Robin, pappa och Emilia på två vångingssängar. 

Lämnade Avve hos Josefin och Bengt hos Therese redan på onsdag kväll så slapp vi böka med det torsdag innan vi skulle åka. Riktigt härligt hade min lastträning med Avve gjort stor nytta och både dit och hem tog det under 5minuter att lasta henne! Dessutom var hon inte alls rädd eller skärrad och drog inte och balanserade så hela finkan skakade som när vi åkte till betet. 

Fredan var det bara Genova som fick starta då Dussi tyvärr har strax över 10 000 på sig och att starta i högst 18 000 autostart kändes verkligen inte ok. Istället var vi med i provstarten bakom bilen före tävlingarna och hon var jätteduktig. Var trots allt längesen hon gick bakom bilen och lämpligt nog var de övriga med betydligt långsammare än henne så hon kunde enkelt ta täten och fick sedan springa ett rätvarv i eget tempo och kändes bra. 
Sedan var det Genovas tur. Auto högst 26 000 och hon hade strax under och dessutom snabbast rekord. Kände att Calvin skulle vara värsta motståndaren men han hade trots allt bara gått 51 i år och Genova gått 50 utan problem gång på gång. Starten gick och hon klev iväg bra. Låg utanpå Åtyson och såg att det gick runt 53 men lät henne springa på där utanpå med lätthet. Sedan ut ur första kurvan kliver Calvin på i tredje och rundar. Genova kliver enkelt förbi Tyson och hamnar sedan i rygg på Calvin. Tänkte att hon med lätthet skulle kliva om honom vid marchorder. Vrider ut på bortre lång men han svarar riktt bra och hon ligger väl typ jämsides ut ur sista kurvan när två duvor sitter där och flyger upp precis framför. Hon travar vidare men tappar klart fart och fokus men tar om och vi ligger jämsides och kommer imål precis lika som Calvin så det blir dött lopp på 1.49,6. I efterhand är jag arg på mig själv som inte körde enda från start och såg till att hålla undan dom bakom vilket jag är övertygad om att hon fixat. Men mitt mål har hela tiden varit att försöka vinna men helst inte sänka rekordet inför framtida lopp som är rekordlopp. Aja vi vann ju trots allt även om vi ska få hem täcke och gehäng på vårat dubbeltrav då Calvin fick ta det. Genova var inte alls sugen att vara med i vinnarcirkeln så då vart det lättast så.

Söndagens lopp för Genova såg betydligt hårdare ut och jag förstod att det nog skulle krävas en bra tid för att hinna ikapp. Hade sagt att en topp 3 placering skulle jag vara riktigt nöjd. Fick trots de trava in sig från start och in i första sväng var hon ikapp och skulle passera första hästen. Precis när jag viker ut ser jag en stor grusklump komma flygande som hon får rätt i ansiktet och galopperar. Aja ställer sig fort och bara att öka tempot igen. Efter ett varv har hon verkligen fått upp ångan ordentligt och klockan visar sjukt snabba tider. Trots de är det ordentligt många metrar fram till ledarduon som kampas. Kör invändigt när vi kommer till klungan på 4 hästar i ledningen och tänker försöka hålla mig som 3a. Då löser det sig på bästa vis att den på innerspår får en kort galopp mitt på upploppet och vi kan enkelt vika framför och på några få steg är hon om ledaren och vinner enkelt med 2,5 längd. Supertiden 1.46,6 kommer hon imål på och skulle verkligen inte säga att denna damen är bottnad. Hon har sån sinnes kapacitet och gör verkligen allt rätt i loppen. Så nu hoppas jag hon håller sig fortsatt fräsch och fin så har vi lite finare lopp framför oss jag hoppas vi ska ha en chans på.

Sedan var det dags för dussis enda lopp i helgen. Det såg egentligen inte jättedumt ut på förhand och skulle hon få en bra tid kunde vi nog vara med där framme. Pigg som tusan i värmningen och kunde inte skritta innan loppet utan fick jogga då hon annars värste ordentligt ur halsen. Tyvärr fick jag inte leda volten och alla som känner mig vet att jag hatar det som pesten när någon annan leder. I första starten gick de väl hyfsat även om det blev väldigt ryckigt i volten och de gick antingen för fort eller långsamt. Omstart och i nästa startförsök var vi aaaaaaldes sena i volten och det gick på tok för långsamt. Kunde inte hålla ut nånting utan fick snarare göre en mindre volt vid klart och var trots de sen.. Dussi var inte alls med på noterna att loppet gick igång och var sedan seg och omotiverad loppet igenom. Hängde töm och fick köra i andra spår för att hon inte skulle springa som en riktig banan.. Tyvärrr kändes det som att loppet sumpades redan i starten även om jag inte tror hon hade vunnit. Aja inte minsta trött efteråt och känns som jag typ måste börja om på O med henne eller nått. Finns betydligt mer kapacitet kvar men vet verkligen inte hur jag ska få fram det..








Kommentera här: