Umåkers dubbeltrav

Egentligen ska man väl kanske inte skriva såhär kort efteråt men iallafall för tillfället känner jag mig bara så ruskigt jävla besviken på helgen. Kändes som mycket stolpe ut med avslutning av den sämsta banan i hela världshistorien.

Fredan började med att jag värmde Royal ihop med Dussi som Emilia körde. Rogge var jäkligt grinig i början och skulle försöka protestera en hel del. Travade dock ändå ovanligt bra och snabbt i värmningen. 

Dussan var först ut och hade plockat en hel del utrustning och det blev faktiskt inte alls så tokigt. Tyvärr sänkte dom där framme ett par sekunder och hon hängde lite töm sista varvet men kämpade på bra och kändes fin. Imål som 6a på 08,9 vilket väl får vara ok.

Royal näst på tur efter ett par omstarter får vi en bra start. Segar ner en del i utgångskurvan men är i princip ikapp miio och Thorin varvet från mål. Där tog det tyvärr stop då miio var lite överallt och både jag blev osäker hur vi skulle ta oss förbi på ett säkert sätt samt Royal som inte alls var sugen att ens vara nära. Imål ändå som 6a på fina 27,3 vilket är hans näst snabbaste lopp!

Sist ut är Genova. 2140 och hon har 160meters tillägg.. Segstartad och var riktigt knöligi volten. Men med 100m till den på volten framför förstår jag om hon var omotiverad. Får iallafall upp tempot men är ruggigt långt fram. Tyvärr får hon en rikt brakgalopp 500kvar och inser att den tyvärrr snuvade oss på segern. Blir 2a men på supertiden 1.46,8!! Var orolig om hon skulle kunna bära sitt nya rekord och speciellt ett lite längre lopp då jag alltid sagt hon är överlägset bäst i kortlopp. Synd som tusan på galoppen men hon fick inte riktigt ordentligt föste fram som jag kände redan i värmningen.

Sen är de dags för dagens tävlingar. Rengat en del under natten men långt ifrån jättestora mängder. Banan är det absolut värsta jag varit med om i hela mitt liv. Royal var först ut och i skogen var han lika fin som fredan då det kändes bra. Hade dock 100m till volten framför som nog gjorde att han fick svårt att hålla fokus. Dessutom 0 fäste och bakbenet bara gled när han kämpade på. Vart sist på en urusel 2.39 men samtidigt inte förvånad på banan..

Direkt efter ut med Genova. Hade väldigt svårt att få fäste på banan men då jag inte ville ha startförbud inför open så värmde vi och gjorde oss klar. När vi är sedan är i defileringsvolten ropar dom ut att man fick stryka pga banförhållande utan startförbud men kände att när vi redan var så pass nära start så får vi prova. 

Starten går och jag är i princip över hela banan för att försöka hitta någonstans det är bättre. Men helt värdelöst överallt och hon har väldigt svårt att hålla ihop traven ordet då benen bara glider. Trots det blir hon 6a på otroligt fina 51,1 på detta. Genova har otrt stort steg och har väldigt lätt att få förlite fäste och att trots allt springa så fort på detta gör mig otroligt imponerad. Dock kändes det verkligen inte lönt att ta ut Dussi så strök henne direkt efter Genovas lopp. Hade jag fått möjlighet hade jag nog gärna strukit alla 3 då jag är så pass rädd om dom. Folk får tycka vad de vill men jag är otroligt förvånad hur det kunde vara så lite människor som strök. Speciellt de som gick ut i två lopp med samma häst gör mig mållös och jag förstår inte hur man vill utsätta dom för detta. Låter väl kanske hårt men dom som inte var där kan nog inte förstå hur hemskt det var.

Dessutom ska det bli ännu värre väder inatt och imorgon förmiddag så pållarna får sova inne en natt extra och slippa rusket.
Får nog bli ett till inlägg sedan med mer bilder när det kommer från emilia.

Dessutom vilket jag tycker är helt förståeligt är det flera som säger sig ha besökt vårat dubbeltrav för sista gången. Jag själv tycker det finns brister och dessutom med mindre och mindre anmälda varje år blir många lopp inställda. Så förstår helt dom som istället kommer titta på andra banor om det finns alternativa tävlingar.












Kommentera här: