15 September

Så var dom bara två kvar i hagen.. Idag blev fina Avve hämtad av sin nya ägare. Fy tusan vilken klump i magen att se henne lastad och klar att åka. På ett sätt en otroligt stor lättnad då jag tyvärr börjat ställa in mig på att behöva ta bort henne då det varit så svalt intresse. 

På ett sätt känner jag mig verkligen värdelös som inte ena lyckades få henne till start. Även fast jag vet att det är på grund av hennes halsproblem känns det ändå så otroligt sorgligt. Jag vet att hon inte mådde bra att tränas så hårt som dom behöver göra för att orka med ett lopp. Hon orkade inte hålla hullet och återhämta sig ordentligt. Självklart hade man kunnat prova med en operation men det är ingen billig grej att göra utan att veta det blir önskat resultat. Tyvärr är jag inte gjord av pengar och är inte beredd att lägga sånna summor när det inte ens är säkert med en skillnad. Hon är en sån jäkla fin individ och helt genomsnäll. Nog är hon lite fjollig ibland men verkligen så otroligt jävla snäll så det finns inte. Nu blir det sällskap till en gammal kallblodstravare och lär både ridas och köras, vilket jag tror blir jättebra. Jag har lite koll på nya ägaren sen tidigare och det känns riktigt skönt att hon inte flyttar långt bort, så nog ska vi hinna ses igen.

För att distrahera mig har jag försökt börja tänka lite på vad för någon man skulle vilja ha som nästa häst. Jag har verkligen inte den blekaste. Älskar att få ha dom enda från början nackdelenr ju då att det är en lång bit till start. Samtidigt kan det väl bara trevligt med en som är klar att börja tävla med också.. Sen skulle jag kunna tänka mig både ett kallblod eller ett varmblod som nästa så det känns verkligen som att jag helt enkelt för se vad som finns. Sen om jag köper en häst imorn eller om ett år får vi se de beror helt på utbudet och vad man kan tycka är intressant.

I övrigt har det gått riktigt pissigt med min bil.. Den fick en tvåa på besiktningen och som vanligt är man ute i sista stund att laga den. In på rep i torsdags och skulle få hämta den samma eftermiddag. Efter lunch får vi ett samtal att drivaxeln är helt jävla gängpajj så den går inte att skruva ihop igen. Mest troligt senast de bytte hjullagret skruvades det inte fast ordentligt och därför har gängorna farit. Blööööf fått. Beställa delar som förhoppningsvis kommer redan imorgon så den kan skruvas ihop och användas igen. Som tur är fick vi låna mammas bil i helgen så Robin tog sig till jobbet fast jag skulle iväg och tävla.

Tävlingen då. Första loppet med Dussi var bara jogga runt för att inte behöva kvala om henne. Var endast 5 i loppet och en framför blev diskad så vi blev ändå 3a. I andra loppet var hon ändå jävla slöare och var verkligen inte alls med på noterna. Tog en galopp direkt från start och sedan en till in i första kurvan. Då bestämde jag mig för att hon bara fick jogga detta loppet också. Skulle vi fått en diskning dör hade jag behövt köra på säkerhet nästa lopp. Och när hon ändå kändes så pass trött var det bättre att låta henne ta det lugnt. Näst sist, tiderna 2.13 och 2.15 långt ifrån bra tider. Samtidigt med en otroligt slö dussan och jag sa inte ett ord utan bara åkte med så kan jag ändå inte klaga. Travade fint och skötte sig i övrigt jättebra. Dock som sagt väldigt trött och stod typ och sov när vi selade av. Har varit ruggigt väder nu ett tag och dom som fortfarande står kvar på betet tänker jag mig att hon inte kunnat sova ordentligt.

Genova var ut mellan dussis lopp. Ett 2640 och jag som alltid sagt att hon är bäst på korta lopp. Men intervallhandikappen var bra och kändes som att vi ändå kunde prova och sänka hennes distansrekord som var på 2.00,6. Kändes fin i värmningen dock kändes hon också lite tröttare och lite mindre tryck än vad det brukar vara. I provstarten blev vi dock störda då en framförvarande bara drog pallnit och styrde ut när hen kände sig kört nog lång med sin... Tänkte direkt att detta var verkligen inte bra för Genova då jag fick dra pallnit för att inte springa över dem. Sen i voltningen tog det otroligt lång tid innan alla var på plats och kändes att det inte var någon fördel för henne. Helt ät förvånad att hon inte började protestera då hon gjort det förut vid mycket voltning. Tillslut var vi iallafall iväg och precis som jag trodde hade provstarten satt sig i huvudet på henne. Ovillig att passera första vi var ikapp och när jag var på henne tog hon en galopp.. Kom på bättre tankar sedan och började tugga på. In i tredje kurvan kom vi ikapp en klunga och såklart ligger alla i bredd så hon får gå långt ut i banan för att gå utanför dem. Sen när vi hade ett varv kvar tyckte hon sig vara klar. När jag manade på i kurvan tog hon en till galopp, mest i protest skulle jag tro. Då kom Dallas ikapp snabbt och hann förbi innan vi fått upp farten igen. Sen sprang hon på bra. In på upploppet var det dock alldeles för långt fram till de två främsta så hon fick springa på själv imål då det kändes hon börjat bli lite trött. Men 3a på 1.49 kan jag verkligen inte vara missnöjd över. Hon är verkligen en på miljonen. Hade någon sagt till mig att hon skulle gå under 50 på lång distans i år hade jag verkligen bara skrattat åt dem, men det gjorde hon!

Tyvärr vet jag inte om någon fotat och Emilia var upptagen att hjälpa mig så det blev inga från henne. Vi får helt enkelt avvakta och se. Tanken var att flytta tillbaka dom till travet så snart som möjligt nu när Avve åkt men iom min bil blir det ett par dagar extra. Men nästa vecka ska dom iallafall vara tillbaka och det känns väl både bra och dåligt.

Kommentera här: